Aya İrini’ye bu akşam melodinizi alın gelin

CUMARTESİ akşamı piyanist Gabriela Montero’yu dinledim, Aya İrini’de.
Beethoven’ın 5. Piyano Konçertosu’nu Claudius Traunfellner’in yönettiği Wiener Kammerphilharmonie eşliğinde çaldı.

Parlak bir icraydı.

Montero, özellikle Barok müzik üzerine doğaçlamalarla (emprovizasyon) ün yapmış bir piyanist.

Montero 1970 yılında Venezüella’da doğdu.

Yedi aylıkken oyuncak piyanodan uyumlu sesler çıkarmış, üç yaşında doğaçlama bir resital vermiş, sekiz yaşında konçerto çalmış. Anlayacağınız harika çocuk sınıfından biri.

Ünlü piyanist Martha Argerich, onun Barok doğaçlamalarını dinledikten sonra şöyle demiş: “Gabriela gibi bir yeteneğe az rastlanır, özgün bir sanatçı.”

BAROK VE ÖTESİ

MICHAEL CHURCH, BBC Music dergisindeki yazısında, onun doğaçlamalarının özelliğine değiniyor.

Vivaldi’nin Dört Mevsimi’nden bir Brubeck melodisi tınısı çıkabilir, Handel’in Hallelujah’ını çalarken araya Bizet ile Scott Joplin girebilir.

Norman Lebrecht, “My Way çalan piyanist” başlıklı yazısında Montero’nun söylediklerini alıntılamış:

“Belki biraz isyankárım; ancak sanatçılara bir konserde ya da festivalde ne çalmak istedikleri soruluyor! 2010 yılında ne çalmak isteyeceğimi şimdiden nasıl bileyim? Canım istediğinde doğaçlama yapamayacaksam, bunun pek mantıklı bir tarafı yok. Doğaçlama yapmamak, benim açımdan kapasitemin yalnızca yarısını dinleyiciye göstermek anlamını taşıyor.”

Bu akşamın bir özelliği var.

Montero’nun konserine gelirken melodinizi seçmeyi unutmayın. Seyircilerden gelen melodi üzerine doğaçlama yapacak.

* * *

YAZARKEN, GABRIELA MONTERO’nun Baroque’unu dinledim.

Bir Anamsatma Notu:

Andante’nin Haziran-Temmuz 2008 sayısını alın, Festival Dosyası iyi bir rehber niteliği taşıyor.

Doğan HIZLAN
dhizlan@hurriyet.com.tr